Korset - Veien til Gud

Korset - Veien til Gud

tirsdag 16. mai 2017

16 mai 2017 - falske vekkelser?

Jeg har ofte skrevet om det. Og dette er noe man aldri blir helt opplært i, men som ett puzzlespill, så lærer man mer og mer hvordan satan klarer å manipulere ekte trofaste kristne, gjerne folk som er sulten på mer av Gud.

En ekte vekkelse
Jeg mener at etter vekkelsen i Pensacola, som jeg tror var en ekte vekkelse, så har det stort sett ikke vært noe vekkelse eller åndsutgytelse i større omfang, som har vært ekte. Det er bare å peke på Lakeland "vekkelsen" som når man går dypere, var en lettsindig blanding av noe ekte og en god porsjon falsk "vekkelse", og når man går dypere, så kan man vel si at summen var dårlig frukt.

Opprettelse eller villfarelse?
Jeg reagerte også på opprettelsen av frontfiguren Todd Bentley, hvor man ikke pratet om omvendelse, dvs. skill deg fra din nåværende nye kone som du har begått hor med, og gå tilbake til din første kone (som ville ha han tilbake) og dine barn. Nå fulgte jeg ikke med den opprettelsen utført av Rick Joyner. Senere, etter å ha studert Rick Joyner, som virker så ekte, så ekte, så kan jeg ikke noe annet enn å komme tilbake til at det må være en falsk tjeneste. Joyners omgang med det katolske (hvor han er en katolsk ridder og har skumle bønnemøter som ligner på noe som heter Kundalini) så kan jeg ikke noe annet enn å se at dette ikke er bra. 

Vi må huske at Ånden kan vise seg på overnaturlige måter, og ting kan skje, men også satan har ting som etterligner Åndens manifestasjoner. Men det er likevel en stor forskjell på Åndens manifestasjoner og på onde ånders manifestasjoner! Frukten i ettertid, er likevel det største vitnesbyrdet på hvor riktig eller feil ting er. 

Hvorfor så negativ?
Så hvorfor er jeg så kristisk? Hvorfor er jeg så negativ? Man burde jo heller se det positive i alt, som noen sier. Og bare skille det enhver sier, for noe er bra og noe er sikkert mindre bra!  Riktig! Men jeg har hatt denne positive holdningen flere ganger, og det har nesten kostet meg min sjel. Sist var jeg på ett bønnemøte, med en "broder" (jeg håper inderlig at han var det), og han var veldig hengiven i lovsang og en sterk bønnemann. 

Men på ett bønnemøte, som jeg ofret alt for å være med, så møtte jeg veggen. Det var utvilsomt hans omgang med falsk lære når det gjaldt krigføring, som var med å føre meg på fall. Etter det satt jeg å skalv i flere måneder, og kunne bare sove med innsovningstabletter. Jeg var avhengig av tabletter i minst 2 år, før Gud begynte å sette meg i frihet, gjennom ydmykelse og omvendelse. Den friheten kostet meg alt å få tak i (men jeg var desperat, desperat), men det var også en periode hvor Gud begynte å grave ned i dypet på meg selv, ved å se løgnene mine, som bandt meg. Og ut av det, så fikk jeg en renhet i livet mitt, som jeg aldri hadde hatt før. Og jeg fikk også en skarpere nese, for rett og galt (uten at jeg kan skryte av at jeg vet alt. Alt må prøves, også det jeg sier).

Vær Kristisk!
Men det var vår Herre og Jesus som befalte oss å være kritisk. Han profeterte om endetiden, og alle oppadgående kristne vet at vi er i den tiden. Jesus sa "Se til at ikke noen fører dere vill!  For mange skal komme i mitt navn og si: Jeg er Messias; og de skal føre mange vill.! Matt. 24:4-5.

Om noen da sier til dere: Se, her er Messias, eller der, da skal dere ikke tro det. For falske messiaser og falske profeter skal oppstå og gjøre store tegn og under, så at selv de utvalgte skulle føres vill, om det var mulig." Matt 24:23-24.

Og "Men vokt dere for de falske profeter, som kommer til dere i fåreklær, men innvendig er glupende ulver!  Av deres frukter skal dere kjenne dem; kan en vel sanke vindruer av tornebusker eller fiken av tistler? Således bærer hvert godt tre gode frukter, men det dårlige tre bærer onde frukter.  Et godt tre kan ikke bære onde frukter, og et dårlig tre kan ikke bære gode frukter.  Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hugget ned og kastet på ilden. Derfor skal dere kjenne dem av deres frukter. 

Ikke enhver som sier til meg: Herre! Herre! skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Faders vilje. Mange skal si til meg på den dag: Herre! Herre! har vi ikke talt profetisk ved ditt navn, og drevet ut onde ånder ved ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger ved ditt navn?  Og da skal jeg vitne for dem: Jeg har aldri kjent dere; vik bort fra meg, dere som gjorde urett!" Matt. 7:15-23.

Mediter over det Jesus sier om forførelse!
Dette er såpass viktige ord, at vi trenger å meditere og tenker over det Jesus sier her. Jeg har uthevet skriften på visse plasser, for å se hva Jesus la vekt på. Altså, om jeg forstår Jesus rett, skal det stå frem kristne i endetiden, mennesker som skal gjøre STORE tegn og under, de skal kunne drive ut onde ånder, tale profetisk, og likevel, så er det mulige at de selv kan forføre de utvalgte! 

Og eneste måten å kunne skille dette på, er å se hva slags frukter det mennesket bærer inn i andre menneskers hjerter og sinn, og det som kjennetegner de flinkeste forførerne, at de sier "alt det rette", og i tillegg så gjør de mektige gjerninger. De kan profetere, og for å gjøre forvirringen komplett, så vil mange av profetiene være ekte, og de profetiske kunnskapsordene som bringes frem, passer inn i ditt liv. Men likevel, så må du være obs!

Du skal være temmelig skarp om du kan ta de på ordene de sier, for mange av de fremste forførerne, kjenner godt til evangeliets sannheter, men samtidig vil de bruke mange ord, og åndelige ord, uten at de går på dybdene som en god Guds Mann bør gjøre, og så mangler de det dyrebare saltet, som er i de som er Hans utvalgte. Hører du eks. på David Wilkerson, så hører du sann forkynnelse, med kraft, sønderknuselse og profetisk skarphet.

Mangel på gaven til å skille ånder
I den byen jeg bor i, så har jeg til slutt funnet en menighet som jeg opplever at det er mange ekte kristne i. Men de mangler også den profetiske skarpheten. En dag var jeg invitert til flere av lederskapet, og hadde en fin kveld. Men så begynte de å nevne en forfører en hadde møtt nede i gata, som hadde delt ut sin religion. Så satt de lenge og diskuterte dette. For meg ble det komisk, fordi jeg frykter ikke forførelse som kommer fra andre religioner, uansett hva det er. Men jeg frykter andre kristne, som taler i tunger, ber for syke, går ut og vitner, vinner mennesker, gjøre undergjerninger, profeter etc. men likevel ikke har rett hjerte innenfor Jesus og Hans Ord. Det skremmer meg, fordi det finnes så få i Kristi kropp som klarer å skille. Selv jeg har bommet flere ganger. Men jeg bruker å la ting få tid, før jeg finner ut om det er rett eller feil. Mange ting kan virke så riktig, så riktig ved første øyekast, men når du begynner å gå det nærmere til sømmene, så finner du ut hva det egentlig er. Jeg mener ikke at man skal bruke timer for å finne ut ting. Nei, man må ha ett avslappet forhold til det, og bruke både hjerne og ens indre, hjertet.

En skarp iakttager
Min kone er den skarpeste mennesket jeg vet når det gjelder sånne ting. Men hun er stort sett ikke interessert i å prøve å finne ut. Hun er mer opptatt å ta seg av familien. Men jeg viste henne for noen år siden en video fra Manila, hvor sikkert 100.000 mennesker eller mer var samlet til et Benny Hinn korstog, hvor alle stemte i og sang "El Shaddai" og jeg sa til henne: Er det ikke bra? Hun hørte en stund, så sa hun bare "Nei, det er for mye følelser". Så gikk hun. Enkelt og greit. 

Senere lot jeg henne høre David Wilkerson i noen minutter (som hun heller ikke har hørt på før). Så sa hun ganske greit "Det der er ekte". 

Samme gjentok seg når jeg så Lakeland "vekkelsen", hvor jeg da så på tilsammens 5 videoer fra møtene. Og hun så da Todd Bentley (se denne YouTube videon om Todd sin nye kone, ca 2 minutter inn i videoen, hvor hun opererer i en falsk ånd) da hun tilfeldigvis gikk forbi, og sa bare "Han der liker jeg ikke", det var så punktum for henne. Og i ettertid, så har jeg skjønt at dette har vært mye enklere for henne å skille, enn for meg. For meg har ting tatt tid. Men jeg skjønner ting etterhvert. Og tror det er viktig å dele det til andre kristne. 

Se her også David Wilkersons møte om merkelige manifestasjoner
Følelser kan spille oss mange puss
La oss ikke lure av følelser og at det føles godt ut. Fordi satan er spesialist på følelser. Og det kan være enkelt å bedømme i følelser enn i Ånd. Det er så enkelt, at bare de som er mest fri på innsiden og som vandrer i renhet og nær sin Gud, vil kjenne det igjen. Derfor maner bibelen oss til å trekke oss nærmere Gud, for der blir løgnene avslørt!

Møter lagd skreddersydd for dine sjeliske behov Her kan du også se den nye trenden i USA, hvor man lager møter som passer det folk liker av kjødets behageligheter, under banneret kjærlighet (men det er pervertert kjærlighet):
Husk! Når Gud reiser opp tjenester, så vil ikke Ånden la deg får høre det som klør i ditt øre, men det du TRENGER Å FÅ HØRE, så du kan vende deg om, nærmere til Gud, og bære frukt!

Det finnes en ny menighet i distriktet her, som dessverre vi kjenner til pastorparet (de har nettopp ordinert seg selv inn i tjeneste). Og vi vet at siste vi møtte de, så levde de i løgner, de hadde kjølige hjerter, de gjorde forskjell på folk, strevde alltid etter posisjoner uansett hvilken menighet de har vært med i, har falsk lære i sitt hjerte, gjør ting for at andre skal se det og nekter å hilse på oss om vi møter dem! Og jeg hører hele tiden av flere kristne at det er vekkelse der! De flokker seg rundt der, og det skremmer meg! Også ekte kristne går der! Kanskje fordi det føles godt ut? Kanskje fordi kristne ikke klarer å være utenfor ett såkalt kristent fellesskap - og ønsker ikke å være utstøtt eller bli sett ned på andre - eller bære sitt kors - og dermed velger man den enkleste veien - hvor man får høre profetier - bønn for syke - kjente predikanter (men er de kjent i himmelen?) som forkynner - drar barna sine inn i det - blir akseptert av andre - og er vant til smisk og "positiv" tale - hvor du tror det er omsorg, men egentlig så kan de være på vei til å føre deg mot dødsriket, til fortapelsen, evig borte fra Guds Åsyn!

Man går ikke nødvendigvis fortapt fordi man går i ett feil sammenheng, men om hjertet ditt mer og mer klør etter mennesker aksept, enn Guds aksept, så kan man komme til ett punkt, hvor man uvitende går ut av Nådens Grenser! Og derfor maner Bibelen oss til å våke over vårt hjerte, mer en noe annet, ettersom livet går ut fra det! Ords. 4:23.

Ta opp ditt Kors, gå ut og føl vanæren som Kristus måtte bære!
Det er bedre å lide ensom, som Jeremia gjorde i frafallstider, hvor selv familien ikke støttet han, hvor omtrent alle snakket stygt om han, hvor han ble motarbeidet på alle plan, hvor han ofte var ensom og i smerter, enn å ha alle folk som smisker med deg, som soler seg i glansen av deg, som er værhane kristne som alltid "vandrer" med Kristus i godvær, men nekter å vandre med Kristus når Han ønsker at du skal bære Hans kors, og gå ut og kjenne på Hans vanære - fordi du bærer Hans navn og Ånd i ditt hjerte!

Jeremia sa "Ve meg, min mor, at du fødte meg, meg som alle i landet strider og tretter med! Jeg har ikke lånt dem noe, og de har ikke lånt meg noe, og enda forbanner hver mann meg…..Jeg fant dine ord, og jeg åt dem, og dine ord var til fryd for meg og til glede for mitt hjerte; for jeg er kalt med ditt navn, Herre, hærskarenes Gud!  Jeg har ikke sittet i de lystiges lag og jublet; grepet av din hånd har jeg sittet ensom; for du fylte meg med harme.  Hvorfor er min smerte evig, og mitt sår ulegelig?....” Jeremia 15:10, 16-18.

Grunnen til vårt selvbedrag
Vi må ikke la oss bedra av gode følelser! Grunnen til av vi spiser sølevann som mange av disse predikantene serverer, er fordi vi har løgner i våre hjerter, og bærer på byrder. Og når vi da hører "positive" tjenester, så kiler det godt i følelselivet, og føler at det er en "god" ånd på dette stedet, ettersom alle er så "glade" og "positive". 

Men problemet er at du ikke ønsker å gå til korset, og la Korset kraft få kle av deg alt som ikke behager Gud - løgner vi tror på, skjult synd, opprør, umoral, avgudsdyrkelse etc., og så velger vi heller den enkle veien, den som er så utrolig bred og enkel å gå på! Men du får ikke Guds fred med deg på veien, bare gode følelser! Og det er det en stor forskjell på! Men lever du i selvbedrag, så merker du liten forskjell! Bare når du blir fri, og Gud får gjøre sitt verk i deg, så vil du merke den store forskjellen! 

Mange idag vandrer som fiender av Kristi Kors, samtidig som de tror de tjener Gud. Og mange er det, som har behag i deres tjenester, og mange er det som svikter Kristi Kors pga litt "positivitet" i hverdagen, og dets Hus fall blir stort, når Gud sender stormen for å prøve ditt byggverk, som du hevder du har bygd på Kristus alene!

Flere "vekkelse" tjenester Andre tjenester som jeg reagerer på er Todd White. Jeg som mange andre, første gang jeg leste om han, følte at dette var bra. Men så kom jeg over en video hvor han snakket om samarbeid med den katolske kirken, og da ble jeg kritisk.

Så jeg sier igjen: Ikke la deg bedra og selg ikke din førstefødselsrett (frelsen) for litt suppe, som Esau gjorde. Da er det bedre å være som Jakob, for selv med hans visse tvilsomme karakterdrag, så hadde han ett hjerte som lengtet og tørstet etter det Himmelske. Og etterhvert så rettet Gud Han ut.

Blir ikke mange folk frelst via disse tjenestene?
Men tenker du: Folk blir jo frelst gjennom alle disse "tjenestene"? Ja, men bibelsk frelse handler ikke bare om starten på vandringen, men veldig mye om å være utholdende helt til enden, ved å stride for sin tro, og holde hjertet rent!

Jesus sier "Vær tro til døden, så skal jeg gi deg livets seierskrans." Åp. 2:10

Og "Den som seirer, skal bli kledd i hvitt, og jeg vil aldri stryke navnet hans ut av livets bok, men kjennes ved navnet hans for min Far og hans engler. Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene! "Åp. 3:5-6.

De som seirer, er de som overvinner, og er verdig å kalles Guds barn! Og seire, er noe du er nødt til å gjøre hele livet, spesielt på slutten, og Evigheten kaller på deg. Hvordan du begynner en vandring, er mindre viktig, men hvordan du avslutter den, har alt å si!

Frelst, men røttene går ikke dypt nok, til å overleve i tørketider Problemet er at mange som blir frelst i mange av disse moderne "vekkelsene", ved at de bekjenne Jesus som Herre, får aldri noe dype røtter i sitt tros liv. Fordi ingen eller veldig få gir opplæring i de rette Grunnvollene i troen, men heller fyller de nyfødte med en sjelisk lapskaus, som gir den nyfrelste en høyst tvilsom Grunnvoll. Det er som å sette barn til verden, og så fylle de med brus og sjokolade daglig, istedenfor morsmelk og ekte kjærlighet!

Og når det kommer en prøvelse på deres tro, så faller altfor mange bort fra troen, fordi ingen har lært dem at det faktisk er en pris å vandre med Jesus. Og at den sanne læren i Guds Ord, hele evangeliet, også de såkalte negative (som Judas brev og 2 Pet. 2) brevene og formaningene, er det som vil holde deg gjennom stormen, og i prøvelsene, så vil du forstå større og større dybder i Guds Ord!

Rick Warren - skrytt opp i skyene En annen falsk lærer, er utvilsom Rick Warren. Ikke det at jeg leter etter falske lærere. Men når kjente norske forkynnere her lovpriser Rick Warren, og de har stor påvirkningskraft på mange 1000 kristne i dette landet, så trenger man å forstå hva Rick Warrens lære er, det som Jesus kaller "Fariseernes Surdeig", som er hykleri (dvs. de sier en ting, og gjør en annen ting). 

Lovtrelldom eller sann Gudsfrykt?
Interessant å se at samme mennesker, de "positive" kristne, anklager profetiske tjenester for å være "loviske" og bundet av "lovtrelldom" og "fariseere", men som sagt, man kjenner jo andre på seg selv! 

Å lese de alvorlig domsprofetiene i GT er ikke det samme som om man er lovisk, men bla. at man ser prinsipper og grunnvoller for hvilke kriterer Han dømmer nasjoner for! Og de kriteriene følger Gud også idag, når Han dømmer våre moderne nasjoner! Derfor er GT veldig viktig, og for en troende vil han mangle en stor brikke i sitt trosliv, om han ikke bruker tid på å studere Gamle Testamentet! For bibelen sier:

"Å frykte Herren er begynnelsen til kunnskap, de dumme forakter formaning og visdom." Ords. 1:7.

Og man lærer absolutt Gudsfrykt i GT! Men dessverre så er det en side av Guds karakter som mange kristne har mistet begrepet på, fordi vi vil ha ett søtere bilde av Gud. Men da bygger vi opp en Gullkalv, som Israel gjorde, og resultatet blir at det blir en annen Jesus, enn den Bibelen prater om.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar